De gemeente Den Haag gaat de digitale strijd aan met afval en lanceert een nieuw versimpeld meldformulier en de MyCleanCity-app. Daarmee kunnen Hagenaars sneller en eenvoudig een melding kunnen maken van zwerfafval en bijplaatsingen. Via het formulier of de app, die allebei makkelijk te gebruiken zijn met een smartphone, kan er binnen een paar klikken een melding worden gedaan. Ook werkt de gemeente vanaf nu met één nieuw centraal meldsysteem zodat de meldingen ook beter kunnen worden opgepakt.

Op het nieuwe systeem zijn de Haagse Milieu Services, het Haags Werkbedrijf, het Haags Veegbedrijf, milieubeheerders en het KlantContactCentrum van de gemeente aangesloten. Medewerkers van de gemeente kunnen in het systeem zien wat de status van een melding is en hierover terugkoppeling geven. De komende tijd worden er nieuwe functies toegevoegd aan het formulier en de app. Zo wordt het voor inwoners in de toekomst mogelijk om de status van hun melding real-time te volgen.

Dankzij een eigen beheerderapp die op dit systeem is aangesloten, kunnen de voormannen van het Haags Veegbedrijf die buiten werken snel en eenvoudig afvalmeldingen maken. Als zij op straat iets tegenkomen dat nog niet in hun werklijst staat, dan kunnen ze met een paar klikken in de app een melding maken én de bijbehorende werkzaamheden direct inplannen. Zij gaan dus actief bijdragen in het meldingsproces en zijn zo beter in staat om de stad samen met inwoners schoon te houden.

Wethouder Hilbert Bredemeijer (Buitenruimte) is trots dat het nieuwe systeem nu klaar is. “Het lukte lang niet om meldingen altijd kordaat op te pakken, daarom is het superbelangrijk dat we deze stap zetten. Via denhaag.nl/afvalmelding en via de MyCleanCity-app kun je een melding doen. Alle meldingen kom in één database. Dat moet ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk worden opgepakt. Doe vooral die meldingen, dan ruimen wij het op. Samen houden én maken we Den Haag schoon.”

Dankzij het nieuwe meldsysteem kan de gemeente meer dan ooit de situatie in de buitenruimte op de voet volgen. Het levert waardevolle informatie op waarmee de gemeente betere beslissingen kan nemen en in actie kan komen op de plekken waar het hard nodig is. Bijvoorbeeld in het identificeren van plekken waar veel meldingen worden gemaakt, de zogenoemde hotspots.

Aanpak afvalprobleem

Dagelijks werken 1.000 medewerkers van de gemeente aan het schoonmaken en -houden van de stad. Afval en grofvuil op straat en naast ondergrondse containers en zwerfafval blijven op sommige plekken in Den Haag een doorn in het oog. De meeste mensen bieden hun afval netjes aan, maar helaas zijn er ook bewoners die hun afval lukraak op straat en naast de containers dumpen. Jaarlijks worden er ruim 60.000 afvalmeldingen gemaakt.

Om het afvalprobleem tegen te gaan in een groeiende stad, kondigde de gemeente eerder al extra maatregelen aan. Naast de hogere boetes van 200 euro voor bijplaatsingen bij ondergrondse containers komt er een pilot met cameratoezicht die eind dit jaar van start moet gaan. Ook is inzichtelijk gemaakt hoeveel geld er jaarlijks nodig is voor het ophalen van bijplaatsingen op zondag. Dat gebeurt nu alleen nog op zaterdag.